همافزایی دو گروه آموزشی بیهوشی و ایمونولوژی در برنامهی مشترک کوهپیمایی با همراهی مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
تجربهی مشترک، نمونهای الهامبخش از تعامل میانرشتهای، ارتقای سلامت روان و شکلگیری پژوهشهای کاربردی (Translational) در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

به گزارش مفدا بهشتی، صبح روز جمعه ۱۸ مهرماه ۱۴۰۴، اعضای هیأت علمی، دستیاران تخصصی و دانشجویان دو گروه آموزشی بیهوشی و ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در فضایی صمیمانه و پرنشاط، با همراهی مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان و حمایت دکتر سید محمود مسیحا هاشمی، معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، در مسیر کوهستانی توچال گرد هم آمدند.
این برنامه که از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۲ ظهر برگزار شد، تلفیقی از ورزش، تعامل میانرشتهای، گفتوگوی آموزشی و ترویج سلامت روان بود و الگویی نو از همکاری دانشگاهی در قالب طرح «منتورشیپ» به شمار میرفت.
به گفته دکتر سید محمود مسیحا هاشمی، معاون محترم فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، قرار است که برنامههای مشابه با هدف گسترش ارتباط بینرشتهای، تقویت تابآوری اعضای هیأت علمی، دستیاران و دانشجویان، و ترویج فرهنگ سلامت روان در سایر گروههای تخصصی نیز طراحی و اجرا شود.
دکتر نوری، مدیر مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان دانشگاه، با اشاره به نقش کلیدی برنامههای جمعی در ارتقای سلامت روان دستیاران و دانشجویان تأکید کرد:«چنین فعالیتهایی میتواند به گسترش حمایت روانی، افزایش حس تعلق و ارتقای تعاملات فرهنگی–آموزشی میان گروههای تخصصی منجر شود.»
به گفتهی وی، اجرای این برنامهی بینگروهی میان دو حوزهی بیهوشی و ایمونولوژی، زمینهساز شکلگیری تعاملات علمی و انسانی تازهای است که میتواند به توسعهی پژوهشها و مداخلات Translational میان علوم پایه و بالینی منجر شود.
این نوع همکاریها با نزدیککردن دیدگاههای نظری ایمونولوژی به تجربههای بالینی بیهوشی، بستر مناسبی برای پروژههای مشترک در حوزههایی همچون پاسخهای ایمنی در بیهوشی، التهاب و ترمیم بافتی، و استرس فیزیولوژیک در حین عمل فراهم میآورد.
دکتر حسام سیفزرگر، رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان و دانشگاهیان، نیز با تأکید بر اهمیت پیوند سلامت روان و فعالیتهای آموزشی–تیمی اظهار داشت:«سلامت روانی و اجتماعی دستیاران بخشی جداییناپذیر از فرایند آموزش پزشکی است. وقتی گفتوگو، حرکت و همدلی در کنار علم قرار گیرد، ما شاهد رشد همهجانبهی افراد و گروهها خواهیم بود.»
این تجربهی مشترک، نمونهای الهامبخش از تعامل میانرشتهای، ارتقای سلامت روان، و شکلگیری پژوهشهای کاربردی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شمار میرود.
نظر